Infomedia UiB MedieNorge Podkast Virksomme ord Vox Publica

Nordiske Mediedager

Reportasjar og dokumentarar produsert for Nordiske Mediedager av studentar ved Infomedia, UiB.
Podkast iTunes << Du kan abonnere på denne kategorien

Gir ikke hele bildet

16. mai 2011 av NMD • 2 kommentarer

Krigen i Afghanistan kom brått på både norsk media og forsvaret for ti år siden, og det har vært mye diskusjon rundt hvorvidt media har dekket konflikten på riktig måte. I forbindelse med NRKs nye serie “Norge i krig - Oppdrag Afghanistan” ble det under NMD 2011 holdt en debatt rundt akkurat dette.

Norges tøffeste fotograf?

14. mai 2011 av NMD

Deltakerne i 71 grader nord møter enorme utfordringer på tur gjennom Norge. Men de som kanskje har det tøffest, finner man vi bak kamera!

Media, mingling og mat

14. mai 2011 av NMD

Hva prater mediefolk om under lunsjen?

Kjenningsmelodien du nynner på

14. mai 2011 av NMD • 4 kommentarer

Raymond Enoksen har komponert mye av den mest kjente musikken til norske TV-programmer. Han forteller om verdien av TV-musikk og viser hvordan han kan gå fram når han skriver musikk for et nytt programkonsept. Hva er det som gjør at en husker en kjenningsmelodi?

Det ingen skulle tru…

14. mai 2011 av NMD • 2 kommentarer

Ti år med “Der ingen skulle tru at nokon kunne bu” er snart over. Me tok ein prat med programleiar Oddgeir Bruaset om hans opplevingar frå serien.

Ultimatum

14. mai 2011 av NMD

Danske “Ultimatum” vekker reaksjoner. Serien har skapt kontrovers ved å fokusere på intervensjon mellom rusmisbrukere og deres familiemedlemmer, i håp om å endre de involvertes livssituasjon til det bedre.

En flørt med Skavlan

14. mai 2011 av NMD

Når programleder Fredrik Skavlan gjestet Nordiske Mediedager, kunne han by på interessante erfaringer bak sin suksess.

-Den gamle pratekverna

13. mai 2011 av NMD • 1 kommentar

Ideer luftes og strategier klekkes. Vinklinger vurderes og kilder kobles. Det er redaksjonsmøte i mediebedriften.

Nerdenes hevn

13. mai 2011 av NMD

Å lytte til herrene Finn Bjelke og Yan Friis beskrives av dem selv som å overhøre samtalen mellom to skrotinger ved nabobordet i en bar. Hvordan kan dette appellere til 250 000 lyttere hver eneste uke?

Profesjonelt på lavbudsjett

13. mai 2011 av NMD

Video på rimelige speilreflekskameraer gir nye estetike muligheter, men har også noen fallgruver man må være oppmerksomme på.

Googlejournalistikk

13. mai 2011 av NMD

Google har blitt et mye brukt redskap for journalister. Bruken kan gjøre arbeidet enklere, men skaper også utfordringer.

Alice i Loddefjordland

12. mai 2011 av NMD

Den store prisfesten er pressens svar på Gullruten. Følg Alice Bratshaug, som var nominert i klassen Programserie for web-TV med “Loddefjord”-prosjektet, fram til utdelingen!

Jakten på de frivillige

12. mai 2011 av NMD • 12 kommentarer

En uke før mediedagene gikk av stabelen manglet det fortsatt frivillige. Mange av studentene som har hjulpet til tidligere år har nå gått ut i jobb. - Dermed så har vi nesten måtte begynne på nytt igjen i år, sier frivilligkoordinator Janicke Vindenæs Karlsen.

Forventninger

12. mai 2011 av NMD

Vi tok turen til Grieghallen for å høre folk sine forventninger til Nordiske Mediedager.

Mannen under lupen

12. mai 2011 av NMD • 2 kommentarer

Hva tenker menn på, og hva ser de på TV? Nisjekanaler har blitt mer vanlig på fjernsyn, og konsumet av dataspill og fotballkamper har aldri vært høyere. Men hva appellerer egentlig til den stereotype mannen?

Forsiktig på Facebook

12. mai 2011 av NMD • 1 kommentar

NMD Ung gikk i år av stabelen 10.mai. For fullsatt sal tok kommunikasjonsrådgiver Bente Kalsnes opp trygg bruk av sosiale medier.

AppStore - En sensurert butikk

11. mai 2011 av NMD • 1 kommentar

En kort reportasje om AppStore. Apple har for vane å redigere/sensurere applikasjoner de mener er kan være skadelige. Men er Apples moralske syn forenelig med det norske mediebildet?

Sterke sammen i Bergen

10. mai 2011 av NMD

Alf Hildrum (TV2) har en visjon om en medieklynge på Nøstet. -Vi synes det er spennende tanker, sier Unni Arnøy (NRK).

Ønsker standard for debriefing

10. mai 2011 av NMD

Journalister i Norge har per idag ingen konkret standard for debriefing etter ulykkesdekning. Fra flere hold, både i og utenfor bransjen, er det fremmet ønske om diskusjon rundt dette.

Produktplassering

10. mai 2011 av NMD

Kulturdepartementet har kommet med et forslag om å åpne for produktplassering i norsk film og TV. Dette har skapt stor debatt, både blant bransjefolk og publikum.